Egyen halat, de ne sütve!
Natúrsziget 2011. január 12. szerda, 14:00Közismert, hogy az ómega-3 zsírsavak, amelyeket a halak tartalmaznak, védenek a szívbetegségek és a sztrók ellen. Arra azonban még nem figyelmeztettek eddig a kutatók, hogy a hal, ha sütve fogyasztják, védőfaktor helyett inkább rizikófaktorrá válik.
Az Emory Egyetem (Atlanta) kutatói tanulmányozták a sztrók és a táplálkozás összefüggését az USA déli államaiban (Alabama, Arkansas, Észak-Karolina, Dél-Karolina, Georgia, Mississippi, Tennessee és Louisiana). Halfogyasztásban élen járnak a déli államok, az ott élők hetente többször és sokféle halat esznek -- de a sztrókstatisztikát is vezetik. Nem véletlen, hogy az USA déli államait „Stroke Belt”-nek, „Sztrók Övezet”-nek hívják az orvosok. Nincs tévedés, a halakban megtalálható ómega-3 zsírsavak valóban védenek a sztróktól, de a sütés tönkreteszi ezeket a zsírsavakat.
Az afro-amerikaiak különösen gyakran eszik sütve a halat itt, a sztrókövezetben, sokkal többször, mint más etnikai csoporthoz tartozók.
Fadi Nahab, a Neurology folyóiratban megjelent tanulmány szerzője ezt mondja: „Ez – a halfogyasztás módjában megnyilvánuló különbség – lehet az egyik elképzelhető magyarázata a sztrók előfordulásának és a sztrókból eredő halálozás földrajzi és etnikai különbségeinek.”
Párolva, főve – de ne sütve!
Nahab és csapata csaknem 22 000 személy adatait elemezte, akik részt vettek egy speciálisan erre a területre kifejlesztett sztrókfelmérésben. Átlagos életkoruk 65 év volt. Egyötödük (20%) a legmagasabb sztrók-előfordulású karolinai és georgiai tengerparti síkságon élt, 34%-uk a sztrókövezet más részén, 44%-uk másutt az USA-ban.
A felmérésben résztvevőket -- minden egyes személyt – részletesen kikérdeztek és megvizsgáltak. Azt is megkérdezték tőlük, milyen gyakran esznek tenger gyümölcseit, tonhalat, osztrigát, halat, sütve és másképpen elkészítve. Kevés – kevesebb, mint négy közül egy –, a felmérésben résztvevő személy válaszolta azt, hogy hetente legalább két alkalommal fogyaszt halat nem sütött formában. (Az Amerikai Szívgyógyász Szövetség szerint hetente legalább kétszer kellene ennünk zsíros halat.)
Nos, a sztrókövezet lakói 30%-kal gyakrabban esznek legalább heti két alkalommal sült halat, mint az Egyesült Államok lakói általában. Ezen belül is az afro-amerikaiak azok, akik átlagosan egy egész adag sült halat esznek hetente, míg a fehérek (kaukázusiak) csak feleannyit.
A sztrókövezet lakói átlagosan másfél (1,45 ) adag halat esznek nem sütve, hanem más módon elkészítve, a legnagyobb sztrókelőfordulási területen valamivel több, mint másfél (1,52) adagot, míg az USA többi államaiban lakók 1,63 adag nem-sült (főtt, párolt, marinált stb) halat esznek.
(Forrás: Független.hu)
2 hozzászólás
-
Hsz. link
2011. január 27. csütörtök, 06:19
Beküldte
Guido
Igen, van értelme: ha nincs ilyen biztonsági kód a regisztrációs oldalakon, akkor az ún. SPAM-robotok (ezek speciális programok) szintén tudnak regisztrációt végezni az oldalon, aminek következtében teleszemetelhetik az oldalon a cikkek hozzászólásait (ez az, ahol mi most "beszélgetünk" éppen) ill. a fórumokat pl. pornográf tartalmakat megjelenítő oldalak linkjeivel. Ezt - velünk együtt - gondolom Ön sem akarja.
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
Ezzel együtt értem a problémáját, és megígérem, hogy megvizsgáljuk, van-e arra más, de ugyanilyen hatásos védelem, hogy a SPAM-robotokat kizárjuk az oldalról és ha találunk ilyet, akkor azt fogjuk alkalmazni a jelenlegi megoldás helyett.
Addig is köszönjük a megértését, hiszen ez a kényelmetlen megoldás is Önök, azaz a látogatók védelmát szolgálja.
Üdvözlettel:
Kovács Guido fejlesztési igazgató
Natúrsziget
-
Hsz. link
2011. január 26. szerda, 23:28
Beküldte
Havas Pálné
Jó lenne,ha a biztonsági kód nem olvashatatlan
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
ákom-bákomokból állna,akkor nem kellene a regisztrációs
próbálkozással hosszú perceket eltölteni.Most jöttem rá,hogy már többször próbálkoztam a regisztrációval,
de mindig feladtam a regisztrációs kód kb.ötszöri elutasítása miatt.Most végre kivártam,de most is felbosszantott.Van ennek valami értelme?
Havas Pálné









