Nem csökkenti a szívroham és a stroke kockázatát a niacin
Natúrsziget 2011. június 6. hétfő, 08:00Bár egyes korábbi tanulmányok arról írtak, hogy a niacin nevű étrend-kiegészítő növeli a HDL-koleszterin („jó” koleszterin) szintjét, az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet (NIH) 18 hónappal hamarabb leállított egy ezt célzó tanulmányt, ugyanis nem bizonyosodott be a szer előnyös hatása a szívrohamok és a stroke (szélütés) szempontjából.
Régóta ismrert, hogy a HDL-koleszterin szintje csökkenti a szív- és érbetegségek kockázatát, míg az LDL-koleszterin növeli azt. Emiatt az orvoslásban számos gyógyszer (például a sztatinok) terjedt el, mely az optimális koleszterinarány beállítását célozza. Dr. Susan B. Shurin és az Amerikai Nemzeti Szív-, Tüdő-, és Vér-egészségügyi intézet munkatársainak érdeklődésében egy étrendi kiegészítő, a B3-vitaminnak is nevezett niacin állt.
Sajnálatosan a klinikai vizsgálatot a tervezettnél 18 hónappal korábban le kellett állítani, ugyanis a szer nagy dózisban történő adása annak ellenére nem csökkentette a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, hogy a vérben HDL-koleszterin szintje növekedett, míg a triglicerideké nőtt. Meglepő módon a magas dózisú niacint kapó csoportban még nőtt is a stroke előfordulása – ez az eredmény nagymértékben hozzájárult a leállításhoz. A továbbiakban az Amerikai Élelmiszer- és Gógyszer-engedélyeztetési Hivatal (FDA) nem javasol változást a niacinra vonatkozóan kialakult gyakorlatban.
Számos korábbi vizsgálat leírta az alacsony HDL-koleszterinszint kockázatfokozó hatását a szívinfarktus és a stroke (szélütés) szempontjából. A kockázatfokozáshoz a magas trigliceridszint is hozzájárult. Jelen vizsgálatban mintegy 3400 betegen tanulmányozták a nagy dózisú niacin placebóval szembeni hatását. Emellett mindegyik beteg szedett bizonyítottan koleszterincsökkentő hatású szimvasztatint is. Amint azt várták, 32 hónappal a vizsgálat megkezdése után mindegyik niacinos betegnél csökkent a triglicerid- és növekedett a HDL-koleszterinszint. A kedvező hatás azonban nem nyilvánult meg a szívinfarktusok és a stroke arányának csökkenésében, illetve az alacsonyabb kórházi ellátásban. Sőt, a niacinos csoportban több stroke is jelentkezett, mint abban, akik csak sztatint szedtek (28, illetve 12).
Az eredmény ellentmondás a korábbi vizsgálatoknak, emiatt a jelenség megértéséhez további elemzések szükségesek.
(Forrás: Medipress)
1 hozzászólás
-
Hsz. link
2011. június 6. hétfő, 23:13
Beküldte
gadol
A hivatalos állásfoglalás szerint a C-vitamin is hatástalan...!
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
A tapasztalást semmi se irhatja felül. Az embert a tapasztalásai vitték és viszik ma is előre.
A niacin hatásosságát (is) számos betegségtünet esetében, tudományos vizsgálatok, kutatások igazolták. Viszont éppen e kutatási eredmények ellentételeként vannak az érdekeket kiszolgáló áltudományos "vizsgálatok", melyek "eredményeit" elhintve ezek idővel dogmákká, mítoszokká válnak, s amelyekkel az egészséget hosszu időre aláássák. (Lásd: só-mítosz; a tej és a kálcium hamis összefüggései; a koleszterin; a H1N1; - mindnek a célja üzlet, hazugságra épitett üzlet. (Hosszu lenne felsorolni mind, ezek itt csak néhány példa.) Félrevezetnek, hazugságot hazugságra halmoznak, amik révén a gyógyszerbiznisz jól jár illetve csak a gyógyszergyártók járnak jól.
Mindenáron igyekeznek ellehetetleníteni az alternativ gyógymódokat. Lásd pl amit legutóbb a gyógynövényekkel tettek ill tesznek.
Mintegy, cenzurázzák az egészségünket...
gadol











