Azok a tinédzserek, akik sok szénsavas üdítőt fogyasztanak, hajlamosabbak az erőszakos viselkedésre is – derült ki egy új kutatás eredményeiből. Bár a tanulmány szerzői is elismerik, hogy az üdítők nem közvetlen kiváltói az agresszív viselkedésnek, a magas cukor-és koffeintartalmuk azonban hozzájárulhat az ilyen magatartáshoz. „A szénsavas italok túlzott fogyasztása amolyan piros zászlóként jelezhetik számunkra, hogy valami baj van” – magyarázta a kutatás vezetője, Sara Solnick, a burlington-i Vermont Egyetemről.
A kutatásba 1900 bostoni középiskolás diákot vontak be, akiktől megkérdezték, hogy az elmúlt héten mennyi üdítőt fogyasztottak, valamint, hogy szerintük hányszor viselkedtek agresszíven a barátaikkal, vagy a családtagjaikkal szemben és esetleg van-e valamilyen fegyverük. A tinik 43 százaléka, akik legalább 14 doboz szénsavas italt fogyasztottak, beismerték, hogy hordtak maguknál fegyvert. De akik ennél kevesebbet fogyasztottak, például csak 2-4 doboz kólát, azok is azt állították, előfordult, hogy egy-egy feszült helyzetben gondoltak arra,hogy kést vagy fegyvert használjanak.
A tudósok a vizsgálat során más befolyásoló tényezőket is figyelembe vettek, mint például a családi és szociális helyzetet valamint a nevelést. Azok a diákok azonban, akik több szénsavas üdítőt ittak, megfigyelhetően nagyobb arányban dohányoztak és fogyasztottak alkoholt is.
Más szakértők ugyanakkor nem tulajdonítanak ekkora hatást a cukornak és a koffeinnek. Dr. Alan Manevitz pszichológus szerint ebből csak az következik, hogy ezek a diákok egészségtelenebbül táplálkoznak, ami azonban valóban összefüggésbe hozható a rossz neveléssel, és így mindebből agresszív viselkedés is következhet.
Medipress egyéb cikkei:
- Butít a cukor
- Hogyan alakítjuk át a kalóriát hájjá már három órával az étkezés után?
- Egyénre szabott hüvelyi baktériumok
- Hatással lehetnek a mi életünkre is a történetekben szereplő karakterek
- Az apákat is érintheti a gyermekágyi depresszió
- Az ólomszennyezés és az erőszakos bűncselekmények kapcsolata
- Naponta egy hal az orvost távol tartja?
- Legalább öt évvel hosszabbítja meg az életet a kocogás
- Rövidebb ágyban töltött idő lehet a válasz a gyermekek alvászavarára
- Jót tesz a szívnek a keserű csokoládé










