Ha az idős emberek egészségesen táplálkoznak, a vérükben levő különféle vitaminok és az omega-3 zsírsavak miatt jobb mentális (elmebeli) teljesítményt nyújtottak és kisebb mértékű volt az agysorvadásuk – mutatták ki az Oregon Egyetem kutatói. A kutatásról a Neurology című folyóirat számolt be.
„Ez a fajta megközelítés világosan kimutatja azt a biológiai és neurológiai aktivitást, amely az aktuális tápanyagszinttel függ össze – mind a pozitívm, mind negatív értelemben" – mondja Maret Traber, a Linus Pauling Intézet (Oregon State University) munkatársa, a kutatás vezetője.
„A vitaminokat és tápanyagokat, amelyek a sokféle gyümölcs, zöldség- és főzeléknövény, valamint hal elfogyasztásából kerülnek a vérbe, mérni lehet, mint biomarkereket. Én személy szerint meggyőződéses híve vagyok annak, hogy ezek a tápanyagok védő hatásúak az agyra, és jobb működésre serkentik" – állítja Traber.
Néhány megfigyelés a kutatás alapján:
- A legkiválóbb mentális teljesítmény és agytömegmérési eredmény kétféle táplálkozási mintázattal van összefüggésben: a nagy mennyiségű omega-3 zsírsavval és a magas B-, C-, D- és E-vitamin-szinttel.
- Tipikusan rossz mentális teljesítmény kíséri a transz-zsírsavakat a vérben, amelyek a sült és zsírban sütött ételekből, a margarinból és a gyorséttermi ételekből kerülnek bele.
- A vérelemzéssel kiküszöbölhető a rossz memória miatti helytelen emlékezés – ami a kérdőíves megkérdezések kockázata –, valamint a tápanyagok felszívódásának egyéni eltérése.
- A mentális teljesítmény kor és iskolázottság szerint változik, de a tápláltsági állapot 17%-ot jelent a gondolkodási és memória tesztekben, és 37%-ot az agytömeg eltérésben.
Az Alzheimer-kór gyors terjedése irányította rá a figyelmet a táplálkozásra, mondják a kutatók, de az egyes elkülönült tápanyagok keresése nem hozott eredményt. Ez a kutatás, a maga 30 különböző tápanyagszintjével, a tápanyagok szélesebb körét vette célba, és sikerrel járt.
(Forrás: független.hu)
Független egyéb cikkei:
- A jövedelmi különbségek növelik a halálozást
- Az artériák meszesedését okozza a városi levegő
- Avokádó: mint az olíva?
- Az anyatej véd a gyermekkori rákbetegségek ellen
- A diófélék különleges értéke
- A nyál is szabályozza a vércukorszintet
- A leggyakrabban hamisított élelmiszerek
- Mikroorganizmusokban „fürdünk”
- Vesekárosodást okozhat a fehérjedús diéta
- Hogyan korlátozzuk az agressziónkat?











