Kövessen minket:Kövessen minket Twitter-enTwitter, Kövessen minket Facebook-onFacebook vagy
2012. május 22., kedd - Júlia és Rita. Holnap Dezső napja lesz.
 
 

Mediterrán étrend az egészséges agyműködés kulcsa

Medipress 2012. február 21. kedd, 13:53
Értékelje az írást
(0 szavazat)

A legújabb kutatások szerint a mediterrán étrend segíthet csökkenteni a kisebb agyi erek károsodását. A felmérést végző tudósok ezer önkéntes agyi állapotát követték figyelemmel. A résztvevők többé-kevésbé mind a mediterrán étrend szerint étkeztek, amelyben legfőképpen friss zöldségek és gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonafélék, olajos magvak, hüvelyesek és természetes növényi olajok szerepelnek.

Mediterrán étrend az egészséges agyműködés kulcsaAz Amerikai Szív Szövetség (AHA) szakértőinek elmondása szerint bár az étrendben szerepel a vörös hús, fogyasztása csak havi pár alkalommal megengedett. A déli diéta inkább halat és szárnyast használ, valamint mértékkel vörösbort is engedélyez.

A vizsgálatok szerint a résztvevők 27 százaléka csak irányadónak használta a mediterrán étrend előírásait és nem tartotta be szigorúan az étkezési szabályokat. Ezzel szemben a 26 százalékuk szinte minden előírást betartott. A kutatásban résztvevők agyműködését mágneses rezonancia vizsgálattal is ellenőrizték: a tudósok elsősorban a fehérállomány hiperintenzitását vizsgálták, ami megmutatja az agyi kiserek sérüléseinek mértékét.

Az MRI szerint a mediterrán étrendet szigorúan követők agyi kisereinek állapota volt a legjobb, még akkor is, ha a kutatók más tényezőket, például a dohányzást, a magas vérnyomást és a koleszterinszintet is számításba vették. „Úgy tűnik, a mediterrán diéta segít megóvni az agyi kiserek állapotát” – nyilatkozta Hannah Gardener, a Miami Egyetem Miller Orvosi Karának munkatársa.

„A kutatási eredmények alapján jól látható, hogy a mediterrán típusú étrend segíthet csökkenteni a cerebrovaszkuláris betegségek kialakulásának esélyét” – mondta Dr. Keith Siller, a New York Egyetem Langone Egészségügyi Központ Stroke Centrumának orvosigazgatója. „Eddig úgy gondoltuk, hogy ez nagyrészt a többszörösen telítetlen zsírsavaknak köszönhető, de úgy tűnik, ennél többről van szó: az étrendben szereplő ételek és nem csak azok bizonyos komponensei gyakorolnak jótékony hatást az agyműködésre.”

A mediterrán étrend segíthet csökkenteni a metabolikus szindróma, a szív- és érrendszeri megbetegedések, a stroke és a memóriazavarok kialakulásának esélyét is.

A kutatás részletes leírása az Archives of Neurology című szaklap februári számában olvasható.

Login to post comments
Partnereink
Hirdetés
Hirdetés
 
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
 
Belépés
    
 | 
Hírlevél fel/leiratkozás
Találkozzunk a Facebookon is!
Időjárás
Light Rain Shower PM T-Storms PM T-Storms Partly Cloudy Partly Cloudy
17C 27C 26C 22C 22C
Kedd Szerda Csütörtök Péntek Szombat