Egész-ség
A D-vitamin hiány lehet a túl korán kezdődő havi vérzés oka
A Michigen Egyetem Egészségügyi Tanszékének kutatói összefüggést találtak a fiatal lányok alacsony D-vitamin szintje és a korai menstruáció között, ami számos későbbi egészségügyi problémának lehet a gyökere.
Ha apa szeretne lenni, irány a napfény!
Amelyik férfi gyermekre vágyik, használja ki a napsütést – le az ingekkel és irány a strand! Egy 340 férfi bevonásával készített tanulmányból ugyanis az derült ki, hogy a napsugarak hatására termelődő D-vitamin javítja az apaság esélyeit.
Napfénnyel a gyermekkori asztma ellen
Azt bizonyára sokan tudják, hogy a D-vitamint elsősorban a napfényből nyeri szervezetünk. Azt viszont már biztosan kevesebben hallották, hogy a D-vitamin szerepet játszik többek között a gyermekkori asztma elleni védelemben is. Valenciai kutatók legújabb tanulmányukban kimutatták, hogy a hidegebb, csapadékosabb városokban élők a betegség nagyobb kockázatának vannak kitéve, mert ezeken a területeken alacsonyabb a napsütéses órák száma.
A sokoldalú D-vitamin
Szervezetünk számára nélkülözhetetlen a D-vitamin – hiánya számtalan betegség kialakulását okozhatja. Három forrásból juthatunk hozzá: napfény hatására termelődik bőrünkben, halak, vaj és tejtermékek fogyasztásával, valamint vitamintabletták szedésével. Mivel télen nagyon keveset süt a nap, ezért ebben az időszakban még fontosabb a vitaminpótlás. Egyre több orvosi szakcikk szól arról, mennyire fontos ez a vitamin – cikkünkben összegyűjtöttük azt is, miért.
Allergia, asztma ellen D-vitamin
Az allergia kezelésében és megelőzésében hatékony lehet a D-vitamin kúra amerikai kutatók szerint. Egy gyakori penészgomba fajtával szembeni allergiát csökkent, mely súlyosabbá teheti az asztmát vagy cisztás fibrózist.
Influenza: oltsunk vagy ne oltsunk?
Ausztráliában felfüggesztették a szezonális influenza elleni oltás beadását 5 éven aluli gyermek számára. Erre azután került, hogy Nyugat-Ausztráliában, influenzaoltás után, 23 gyerek került görcsök miatt kórházba.
A D-vitamin felvidít
A D-vitamin átsegít a tél végi depresszión, és olyan krónikus betegségek megelőzéséhez és szabályozásához is hozzájárul, mint a cukorbetegség. Az első tavaszi napsugarak segítenek a szervezetnek vitamin jobb hasznosításában.
Antioxidánsokkal és D-vitaminnal a mell- és petefészekrák ellen
Többféle, antioxidánsokban gazdag élelmiszer fogyasztása csökkenti a mell- és a petefészekrák kialakulásának valószínűségét. Erre a következtetésre jutottak amerikai kutatók. Eredményeikről a Rákkutatók Amerikai Társaságának éves konferenciáján számoltak be Washingtonban 2006 áprilisában. Kimutatták azt is, hogy a D-vitamin bevitele ugyancsak mérsékli az említett rákbetegségek rizikóját.
Fontosabb a D-vitamin a csontoknak, mint gondolták
Korábbi ismereteinkkel ellentétben nem a kalciumbevitel a legfontosabb a csontok egészsége szempontjából, hanem az elegendő mennyiségű D-vitamin jelenléte. Legalábbis ezt állítják azok az izlandi kutatók, akik a kalcium-anyagcsere, így a csontritkulás szempontjából oly fontos mellékpajzsmirigy-hormon (PTH) szintjének alakulását vizsgálták. Figyelembe vették mind a szervezetbe bejutó kalcium, mind pedig a D-vitamin mennyiségét, és arra a következtetésre jutottak, hogy az említett hormon szintje inkább függ a D-vitamin jelenlététől, mint a kalciumétól.
Bőrráknál is segíthet a napsugár
Régóta ismert, hogy az akár halálos kimenetelű bőrrák (melanoma) szempontjából komoly kockázati tényezőnek számít a napsugárzás. A legújabb kutatásokból viszont kiderült, hogy a napsugár segíthet is a betegeknek a túlélésben. Egy másik tanulmány ugyanakkor azzal a következtetéssel zárult, hogy a napozás csökkentheti a nyirokrendszeri rák kockázatát. Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy – minden korábbi intelmet feledve – mindenki süttesse pirosra magát a nappal.
RSS








